Motoryzacja jest bardzo ważną dziedziną naszego codziennego życia. Bez niej wielu ludzi obecnie nie potrafi wyobrazić sobie normalnego funkcjonowania
Jeep Wrangler - to nazwa serii modeli samochodów terenowych marki Jeep. Są one następcą znanego z drugiej wojny światowej Willys'a oraz późniejszej serii CJ. Samochód był produkowany w wariantach YJ (1987–1995) oraz TJ (od 1997).
Seria YJ występowała z silnikami o pojemności 2,5L o mocy 118-121 KM (4 cylindry, rzędowy) oraz 4 litry o mocy 177 KM (6 cylindrów, rzędowy) - 4.2 litra do 1990 (benzyna). W serii TJ (produkowanej do 2006 roku) do już istniejącej gamy silnikowej w 2003 roku dołączył szesnastozaworowy (głowica typu DOHC), czterocylindrowy, rzędowy agregat o pojemności 2,4 litra i mocy 143 KM oraz w 2006 roku silnik Diesla, CRD, o pojemności 2,8 L w bardzo ograniczonej serii "afrykańskiej" dodatkowo doposażonej w reduktor z serii TJ RUBICN.
W roku 2003 do produkcji weszła wersja dająca możliwość do poruszania w jeszcze trudniejszym terenie - Rubicon - wyposażona w tarczowe hamulce osi tylnej, 16 calowe obręcze kół, mocniejsze przełożenie reduktora (4,0 zamiast 2,73) oraz blokady mostów. Rok 2006 zaowocował wersją przedłużoną - Unlimited - większa przestrzeń bagażowa oraz ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu.
W 2007 roku Wrangler TJ został zastąpiony przez serię JK. Zmodernizowano również gamę silników, benzynowe 2,4L oraz 4,0L zostały zastąpione przez silnik 3,8L o mocy 200KM zaś powszechnym we Wranglerze stał się Diesel 2,8L CRD o mocy 177 KM. Istotną zmianą o charakterze małej rewolucji w modelu Wrangler było prowadzenie czterodrzwiowej wersji nadwoziowej nazwanej handlowo Unlimited Zawieszenie Wranglera YJ oparte było na resorach piórowych i amortyzatorach następnie ewoluowało w serii TJ oraz JK do konstrukcji opartej na wahaczach oraz sprężynach z amortyzatorami.
Offline