Motoryzacja jest bardzo ważną dziedziną naszego codziennego życia. Bez niej wielu ludzi obecnie nie potrafi wyobrazić sobie normalnego funkcjonowania
YZF-R1– motocykl klasy superbike firmy Yamaha, zaprezentowany po raz pierwszy na targach EICMA w Mediolanie pod nazwą kodową "08R". Został on całkowicie nowo skonstruowany w celu podbicia rynku bezkompromisowych motocykli sportowych oraz zastąpienia już przestarzałego i nie cieszącego się zbytnią popularnością motocykla Yamaha YZF 1000 R Thunderace. Koncepcją modelu YZF-R1 była ekstremalność – był on bardzo lekki (177 kg), a zarazem bardzo mocny (150 KM). W połączeniu z dopracowaną aerodynamiką uzyskano motocykl, któremu pod względem osiągów nie dorównywał wówczas żaden inny.
Na potrzeby tego modelu skonstruowano zupełnie nowy, ważący zaledwie 65,3 kg silnik R4 – o 9,5 kg lżejszy, a zarazem krótszy od silnika zastosowanego w Thunderace. Z początku planowano użycie silnika V4, lecz ze względu na niższy oraz bardziej wysunięty do przodu środek masy YZF-R1 otrzymał silnik rzędowy.
W 2009 roku YZF-R1 przeszła poważną zmianę. Wprowadzono całkowicie nowy silnik typu "BIG BANG", wywodzący się w prostej linii od motocykla YZF-M1, którym jeżdzą zawodnicy Yamaha w MOTO GP. Jednostkę napędową wyposażono w wał korbowy o kącie rozwarcia czopów 90º zapewniający pracę cylindrów w kolejności 270º - 180º - 90º - 180º. Zapewnia to liniowy przyrost mocy i niemal całkowite zrównoważenie niekorzystnych momentów bezwładności w silniku
Producent Yamaha
Premiera 1997
Okres produkcji 1998-obecnie
Miejsce produkcji Japonia
Poprzednik Yamaha YZF-1000 Thunderace
Klasa sportowy
Silnik 998 cm3, R4 172 KM (126,4 kW) przy 12500 obr/min
107 Nm przy 10500 obr/min
Skrzynia biegów 6-stopniowa sekwencyjna
Ogumienie Przód: 120/70 ZR 17
Tył: 190/50 ZR 17
Długość 2065
Szerokość 720
Wysokość 1105
Rozstaw kół 1395
Wysokość siodła 835 mm
Pojemność baku 18,0 l
Masa własna 172 kg (bez płynów)
Podobne Kawasaki ZX-10R Ninja
Honda CBR1000RR
Suzuki GSX-R1000
Offline