YZF-R1– motocykl klasy superbike firmy Yamaha, zaprezentowany po raz pierwszy na targach EICMA w Mediolanie pod nazwą kodową "08R". Został on całkowicie nowo skonstruowany w celu podbicia rynku bezkompromisowych motocykli sportowych oraz zastąpienia już przestarzałego i nie cieszącego się zbytnią popularnością motocykla Yamaha YZF 1000 R Thunderace. Koncepcją modelu YZF-R1 była ekstremalność – był on bardzo lekki (177 kg), a zarazem bardzo mocny (150 KM). W połączeniu z dopracowaną aerodynamiką uzyskano motocykl, któremu pod względem osiągów nie dorównywał wówczas żaden inny. Na potrzeby tego modelu skonstruowano zupełnie nowy, ważący zaledwie 65,3 kg silnik R4 – o 9,5 kg lżejszy, a zarazem krótszy od silnika zastosowanego w Thunderace. Z początku planowano użycie silnika V4, lecz ze względu na niższy oraz bardziej wysunięty do przodu środek masy YZF-R1 otrzymał silnik rzędowy. W 2009 roku YZF-R1 przeszła poważną zmianę. Wprowadzono całkowicie nowy silnik typu "BIG BANG", wywodzący się w prostej linii od motocykla YZF-M1, którym jeżdzą zawodnicy Yamaha w MOTO GP. Jednostkę napędową wyposażono w wał korbowy o kącie rozwarcia czopów 90º zapewniający pracę cylindrów w kolejności 270º - 180º - 90º - 180º. Zapewnia to liniowy przyrost mocy i niemal całkowite zrównoważenie niekorzystnych momentów bezwładności w silniku Producent Yamaha Premiera 1997 Okres produkcji 1998-obecnie Miejsce produkcji Japonia Poprzednik Yamaha YZF-1000 Thunderace Klasa sportowy Silnik 998 cm3, R4 172 KM (126,4 kW) przy 12500 obr/min 107 Nm przy 10500 obr/min Skrzynia biegów 6-stopniowa sekwencyjna Ogumienie Przód: 120/70 ZR 17 Tył: 190/50 ZR 17 Długość 2065 Szerokość 720 Wysokość 1105 Rozstaw kół 1395 Wysokość siodła 835 mm Pojemność baku 18,0 l Masa własna 172 kg (bez płynów) Podobne Kawasaki ZX-10R Ninja Honda CBR1000RR Suzuki GSX-R1000
|